Salut
Comme je viens d'acheter une 1150 Rt, je me renseigne pas mal à son sujet !
Dans mes recherches concernant les pannes du freinage assisté et de l'ABS intégral, je suis tombé sur un forum en anglais qui répondrait bien aux problèmes décrits notamment ICI, et qui est parfaitement en lien avec avec ce qui revient couramment lors des descriptions des défauts ABS, à savoir une batterie faible ou considérée comme telle...
A noter également que dans mes recherches, je suis également tombés sur 2 ou 3 posts où les "victimes" avaient entrepris d'ouvrir leur central ABS pour voir l'état intérieur et tenter une réparation...
La réparation semble impossible une fois le module ouvert, mais ce qui semblait le plus étrange, c'est surtout qu'aucune réparation ne semblait nécessaire
Le défaut semblait donc au final être dû à un soucis électrique et/ou électronique...
Voilà pourquoi je relate ici cette info qui me semble être une piste à creuser lorsque qu'on se retrouve en rade sur le freinage résiduel, et surtout à tenter avant de donner à BMW un peu plus de 2000 € pour remplacement du module ABS ou même simplement remplacer une batterie pas encore en fin de vie
Venons en aux faits : suite une mise en défaut et passage en freinage résiduel, le gars a fait quelques recherches sur son RT 1150 et a semble-t-il fini par trouver une solution.
En résumé, le gars a commencé par refaire les vidanges de liquide de frein et remplacer la batterie, ce qui a réveillé le système mais qui n'a pas solutionné le problème qui est malheureusement revenu quelques miles plus tard... Par acquis de conscience il a ensuite entrepris de vérifier tous les fusibles et relais de la boite à fusibles, sans rien remarquer de particulier... Mais chose étrange, les pompes d'assistances se sont remises à fonctionner
Il semble que le courant de l'allumage qui alimente le régulateur de tension dans l'alternateur alimente aussi le module d'ABS, en manipulant les fusibles et relais il avait dû restaurer l'alimentation en supprimant un mauvais contact. Au final, il semble avoir solutionner le problème en nettoyant methodiquement le support de la boite à fusible et en la passant à l'anti-corrosion
Voici le post en question (http://www.bmwmoa.org/forum/showthread.php?t=31013) :
About two months ago I took my wife for a ride on our 1150RT to San Diego. While cruising around Coronado Island I nearly rear ended the car in front of me while coming to a stop at a red light. It turns out that the ABS failure light was flashing at 4HZ and the warning light was on; the bike had at least one system in manual braking. Fortunately for us I always leave considerable room anyways. Shortly thereafter we pulled over and checked with the manual. After some discussion, we opted to ride back home on manual braking and take all the normal safety precautions.
On the long and slower ride home I thought of what may have happened to cause the brakes, both systems, to revert to manual braking. The servo pumps sounded weak as we left the island and had all but completely stopped by the time we reached our home. Several months prior to this ride I had bled the brakes utilizing the do-it-yourself method. At the time I didn't have an oil stan and was now convinced that I had let air get into the brakes.
Over the next week I prepared for my next bleeding session and this time figured a way to build an oil stan off another post; it involved a clear funnel and a rubber plug. The bleeding session went well (the pump ran fine) and as usual it was difficult to tell whether the tiny bubbles were from the system or the fluid pulling air from around the bleeder screw threads as it was bled through. After flushing nearly 2 quarts through the wheel circuits and ABS system, I considered the flush to be complete, the pumps sounded as new as ever.
Two days later, and a new battery to boot, I dissembarked on a short ride. After only 8 miles of city lights, the brakes reverted to manual mode and I got the same lights as before. Again I limped home.
With complete frustration and dreading having to drop the bike off at BMW for repairs I made a last ditch effort at fixing the bike. Something came over me and I pulled all the fuses and relays out of the electrics box. No fuses were burnt and the relays passed with flying colors. Strangly though, again, both pumps sounded flawless.
I started to ask myself if the ABS module was bad at all? Did it ever have air in it to begin with? Why did my latest Panasonic battery only last 24 months and 10,000 miles? If the module was bad, why would both pumps sound weak and then quit working altogether? After all, they are separate systems.
I consulted the Clymer manual and found the electrics diagram for my R1150RT. It seems that the power from the ignition which powers the voltage regulator in the alternator also powers the ABS module! By removing and replacing all the fuses and relays I must have cleaned up a partially open contact and restored power.
In a nut shell, the fuse box on the RT is susceptible to corrosion. This corrosion prevents sufficient power from reaching the alternator field (through the regulator) and that's why the brake servos end up sounding weak or hardly work at all. In other posts I have noticed that riders have problems with the ABS modules with weaker batteries and especially on cold mornings. Many opt for higher output batteries. After this incident happened to me, I am convinced, and 300 miles of riding since, has proven that my module was fine.
Before you swap out a module for $2300.00, check for corrosion in the fuse box. I now use a product called Corrosion X just to prevent that from happening again. Unfortunately, I just cored out a perfectly good battery but hopefully this information will get around and save others a few hassels
Et une autre réponse intéressante sur le même fil qui corrobore son expérience :
I have spent 30 of my adult years working on electrical equipment that had constant exposure to a salt air environment; 9 yrs as a Marine avionics tech on carrier based aircraft and 20+ yrs as a yacht tech. The corrosion problems caused by dissimilar metals in such an environment can be very sneaky (I remember the contacts being of brass and the fuses are typical, aluminum?).
For instance, it is not uncommon for a light film of corrosion to "pass" voltage, but not current. In this case, a multimeter will read a good voltage, but the system effected will not get enough current to function properly. Repair of such a problem can be very costly as it requires the cleaning of all connections in the system.
Utilizing a corrosion preventive, such as the aforementioned Corrosion X, helps a lot.
J'ajouterais qu'un commentaire d'un des gars ayant entrepris le démontage de son module ABS avait également retenu mon attention : en fait il faisait remarquer que certains pilotes prudents n'enclenchaient jamais l'abs, et évidemment que celà pouvait entrainer un grippage interne du module !!
Au final, pour prévenir ce soucis d'ABS (qui semble être le seul soucis de fiabilité du 1150 RT), et ne pas avoir à goûter la désagréable sensation de se retrouver en freinage résiduel alors qu'on attaque sauvagemment la descente d'un col, ne pas hésiter à :
1) Nettoyer les contacts la boite à fusible
2) Maintenir la charge de sa batterie
2) Déclencher régulierement l'ABS pour maintenir le système
3) Vidanger annuellement les 2 circuits
Comme je viens d'acheter une 1150 Rt, je me renseigne pas mal à son sujet !
Dans mes recherches concernant les pannes du freinage assisté et de l'ABS intégral, je suis tombé sur un forum en anglais qui répondrait bien aux problèmes décrits notamment ICI, et qui est parfaitement en lien avec avec ce qui revient couramment lors des descriptions des défauts ABS, à savoir une batterie faible ou considérée comme telle...
A noter également que dans mes recherches, je suis également tombés sur 2 ou 3 posts où les "victimes" avaient entrepris d'ouvrir leur central ABS pour voir l'état intérieur et tenter une réparation...
La réparation semble impossible une fois le module ouvert, mais ce qui semblait le plus étrange, c'est surtout qu'aucune réparation ne semblait nécessaire
Le défaut semblait donc au final être dû à un soucis électrique et/ou électronique...
Voilà pourquoi je relate ici cette info qui me semble être une piste à creuser lorsque qu'on se retrouve en rade sur le freinage résiduel, et surtout à tenter avant de donner à BMW un peu plus de 2000 € pour remplacement du module ABS ou même simplement remplacer une batterie pas encore en fin de vie
Venons en aux faits : suite une mise en défaut et passage en freinage résiduel, le gars a fait quelques recherches sur son RT 1150 et a semble-t-il fini par trouver une solution.
En résumé, le gars a commencé par refaire les vidanges de liquide de frein et remplacer la batterie, ce qui a réveillé le système mais qui n'a pas solutionné le problème qui est malheureusement revenu quelques miles plus tard... Par acquis de conscience il a ensuite entrepris de vérifier tous les fusibles et relais de la boite à fusibles, sans rien remarquer de particulier... Mais chose étrange, les pompes d'assistances se sont remises à fonctionner
Il semble que le courant de l'allumage qui alimente le régulateur de tension dans l'alternateur alimente aussi le module d'ABS, en manipulant les fusibles et relais il avait dû restaurer l'alimentation en supprimant un mauvais contact. Au final, il semble avoir solutionner le problème en nettoyant methodiquement le support de la boite à fusible et en la passant à l'anti-corrosion
Voici le post en question (http://www.bmwmoa.org/forum/showthread.php?t=31013) :
About two months ago I took my wife for a ride on our 1150RT to San Diego. While cruising around Coronado Island I nearly rear ended the car in front of me while coming to a stop at a red light. It turns out that the ABS failure light was flashing at 4HZ and the warning light was on; the bike had at least one system in manual braking. Fortunately for us I always leave considerable room anyways. Shortly thereafter we pulled over and checked with the manual. After some discussion, we opted to ride back home on manual braking and take all the normal safety precautions.
On the long and slower ride home I thought of what may have happened to cause the brakes, both systems, to revert to manual braking. The servo pumps sounded weak as we left the island and had all but completely stopped by the time we reached our home. Several months prior to this ride I had bled the brakes utilizing the do-it-yourself method. At the time I didn't have an oil stan and was now convinced that I had let air get into the brakes.
Over the next week I prepared for my next bleeding session and this time figured a way to build an oil stan off another post; it involved a clear funnel and a rubber plug. The bleeding session went well (the pump ran fine) and as usual it was difficult to tell whether the tiny bubbles were from the system or the fluid pulling air from around the bleeder screw threads as it was bled through. After flushing nearly 2 quarts through the wheel circuits and ABS system, I considered the flush to be complete, the pumps sounded as new as ever.
Two days later, and a new battery to boot, I dissembarked on a short ride. After only 8 miles of city lights, the brakes reverted to manual mode and I got the same lights as before. Again I limped home.
With complete frustration and dreading having to drop the bike off at BMW for repairs I made a last ditch effort at fixing the bike. Something came over me and I pulled all the fuses and relays out of the electrics box. No fuses were burnt and the relays passed with flying colors. Strangly though, again, both pumps sounded flawless.
I started to ask myself if the ABS module was bad at all? Did it ever have air in it to begin with? Why did my latest Panasonic battery only last 24 months and 10,000 miles? If the module was bad, why would both pumps sound weak and then quit working altogether? After all, they are separate systems.
I consulted the Clymer manual and found the electrics diagram for my R1150RT. It seems that the power from the ignition which powers the voltage regulator in the alternator also powers the ABS module! By removing and replacing all the fuses and relays I must have cleaned up a partially open contact and restored power.
In a nut shell, the fuse box on the RT is susceptible to corrosion. This corrosion prevents sufficient power from reaching the alternator field (through the regulator) and that's why the brake servos end up sounding weak or hardly work at all. In other posts I have noticed that riders have problems with the ABS modules with weaker batteries and especially on cold mornings. Many opt for higher output batteries. After this incident happened to me, I am convinced, and 300 miles of riding since, has proven that my module was fine.
Before you swap out a module for $2300.00, check for corrosion in the fuse box. I now use a product called Corrosion X just to prevent that from happening again. Unfortunately, I just cored out a perfectly good battery but hopefully this information will get around and save others a few hassels
Et une autre réponse intéressante sur le même fil qui corrobore son expérience :
I have spent 30 of my adult years working on electrical equipment that had constant exposure to a salt air environment; 9 yrs as a Marine avionics tech on carrier based aircraft and 20+ yrs as a yacht tech. The corrosion problems caused by dissimilar metals in such an environment can be very sneaky (I remember the contacts being of brass and the fuses are typical, aluminum?).
For instance, it is not uncommon for a light film of corrosion to "pass" voltage, but not current. In this case, a multimeter will read a good voltage, but the system effected will not get enough current to function properly. Repair of such a problem can be very costly as it requires the cleaning of all connections in the system.
Utilizing a corrosion preventive, such as the aforementioned Corrosion X, helps a lot.
J'ajouterais qu'un commentaire d'un des gars ayant entrepris le démontage de son module ABS avait également retenu mon attention : en fait il faisait remarquer que certains pilotes prudents n'enclenchaient jamais l'abs, et évidemment que celà pouvait entrainer un grippage interne du module !!
Au final, pour prévenir ce soucis d'ABS (qui semble être le seul soucis de fiabilité du 1150 RT), et ne pas avoir à goûter la désagréable sensation de se retrouver en freinage résiduel alors qu'on attaque sauvagemment la descente d'un col, ne pas hésiter à :
1) Nettoyer les contacts la boite à fusible
2) Maintenir la charge de sa batterie
2) Déclencher régulierement l'ABS pour maintenir le système
3) Vidanger annuellement les 2 circuits